Alla inlägg under mars 2011

Av Jörgen - 6 mars 2011 22:57

Veckan som kommer är det dags att ta tag i sitt träningsliv och se till att få ordning på kroppen och alla muskelbristningar. Har tagit beslut om att jag en gång för alla ska försöka hitta vad det är för fel på mitt vänstra hamstringfäste. Jag vet ju sedan förra sommaren att själva muskelfästet är förkalkat 10x17 mm stort område av fästet är helt förkalkat av alla ärr samt muskelbristningar som jag haft. Men frågan är vilka muskler i bäckenet och fram samt baksidan är det som är för starka eller för svaga som gör att jag går sönder hela tiden. Så nu är det dags att påbörja en satsning ihop med Personlig tränare för att få ordning på det hela. Jag vann ju 3 PT timmar förra året då jag blev årets instruktör på Nordicclub så nu är det dags att nyttja dessa samt en bunta timmar till. Så vi får väl se hur många timmar det kan tänkas ta att rätta till detta. Sen har jag anmält mig till högskolans hälsoprojekt eller vad man nu ska kalla det. Det bygger på att man får en student tilldelad sig som blir ens personliga tränare i 10 veckor.


Studenten som blir din personlige tränare läser till kandidatexamen i idrottsvetenskap och är nu inne på sin 4:e termin inom ämnet. Han/hon har lärt sig hur kroppen fungerar vid rörelse, vilka effekter kost och fysisk aktivitet får på hälsan, vilka rekommendationer man ska ge (när det gäller träning, motion och kost) samt hur man motiverar till en förändrad livsstil. Kraven på studenten är att han/hon ska genomföra minst en träff i veckan med dig för att jobba med livsstilsförändringen.


Så nu är det dags att slå ihop mina 2 projekt till ett för att få ordning på kroppen och slippa få en massa muskelbristningar så nu får vi se vad som händer den här veckan.


Började med att väga in mig i fredags på gymet och kollade upp mina olika fetprocent.


Enligt Tanita Body Composition Analyzer BC-418 så har jag följanden data:


4 mars 2011


Kroppstyp : Standard ;-)

Kön: Man

Ålder:42

Längd:181

Vikt: 86,3 kg

BMI: 26

BMR 8686 kJ eller 2076 kcal

Fet % 15,8%

sen fortsätter den med olika fethalter för höger och vänster arm osv.


Så vi får se vad som händer på de här 10 veckorna.


Så ikväll har jag för säkerhetsskull har jag grundat med en stor chokladkaka så jag står väl rustan för nästa vecka.


Fortsättning följer hur det går med min PT satsning.


//Jögge


Avslutar med en vacker vinter bild som jag tog en förmiddagen den 7 januari klockan 9:52 hemma i rockneby.

Men som tur var är våran nu på gång.


  

Ovido - Quiz & Flashcards