Alla inlägg under september 2011

Av Jörgen - 20 september 2011 13:30

I lördags hade vi kickoff med gymet. "Nordicclub" i Kalmar vi började nere i Kolboda ca 2 mil söder om kalmar.

Där har dem lite roliga aktiviteter man kan göra och Miah hade bokat klätterväggen för oss. Tyvärr var det ju en del av instruktörerna som var tvugna att jobba eller borta av annan anledning vilket gjorde att vi inte blev jätte många. Men vi som var där hade väldigt kul. För er som känner mig vet att jag har lite svårt med höjder. Men jag har ju också fått lära mig att man ska utsätta sig för det man inte tycker om för att lära sig hantera detta så då är det ju bra att klättra på klättervägg där man har säkerhetssele och någon som håller emot.


  Men två sådana här biffar så borde man ju känna sig trygg   


Först ut var Henke som var som en riktig spindel upp för väggen och klarade sig utmärkt tills 2 meter från toppen där det är färre stenar vilket gör att man måste sträcka sig extra mycket för att nå upp. Men han satte nivån då han lyckades ta sig upp hela vägen och kunde ringa i klockan.


 

Sen avlöste vi varandra upp för väggen. Måste säga att jag är djup imponerad av alla att ni klarade er så bra och att jag själv tog mig upp utan att få svindel.


  En taggad sandy redo att springa upp för väggen.


 

   Skit det är rätt  högt i alla fall!


Selen ska sitta lite tajt men det här är ju löjligt tajt :-)


      Ingen svindel här inte. Provad faktiskt 2 gånger och andra gången lyckades jag komma upp på 50 sekunder.  Det hade jag inte räknat med då jag kom dit.


Ni hittar flera resten av bilderna från kolboda på Stall Atlas pixbox sida

  .


Är det någon som vill ha några bilder i bättre upplösning från dagen skicka då ett mail.



//Jögge.

Av Jörgen - 14 september 2011 21:42

Long time no blogg. Ja nu var det länge sen jag bloggade men nu får vi väl bättra oss lite på den fronten. Igår fyllde farbror 43 år och mår bättre än vanligt. Träningen börjar funka igen och jag har varit ovanligt hel för en gång skull. Dem som känner mig vet att jag tyvärr har lite svårt med det där att man ska vila ordentligt mellan alla passen. Så nu har jag försökt att lugna ner mig lite. Har även börjar sköta kosten lite bättre tyvärr är resten av familjen väldigt förtjusta i efterrätter och godis och varje gång jag ska till butiken så åker jag på att köpa godsaker. Men nu är det slut på det. Om man nu ska ha godsaker så kan man ju istället göra nåt som är lite mindre onyttigt så jag bakar äppelpaj i parti och minut istället.


Återkommer med mitt recept lite senare.


Idag har jag kört ett otroligt kul pass som jag håller i på Nordicclub i Kalmar vi kallar det Cross Training. Passet är 8-9 stationer som består av 2-3 övningar per station. Sen kör vi 4 minuters intervaller per station där man ska utföra exempelvis 20 hopp över en bänk samtidigt som kompisen kör jägarvila på en Bosu-boll sen byter man med kompisen när man utfört sina 20 hopp.Tanken är att man ska försöka utföra så många repetitioner som möjligt under de 4 minuter man har på sig per station. Varannan station är extra påfrestande för hjärtat och varannan station ska vara mera styrka och mjölksyra. Ett sjuk roligt och effektivt pass både konditions och styrkemässigt. För er som har chansen kom och prova. Är ni inte medlemmar på Nordic i Kalmar så kan jag fixa friplåtar till ett pass så får ni komma och prova vårat trevliga gym. Så nu var reklambiten klar   


 


Idag var det Anna H som höll i passet och jag passade på att vara deltagare och försökte pressa mig så hårt som möjligt och när vi kom till farmerswalk övningen så testade jag att köra med våra största kettlebells på 32 kg st. Övningen går ut på att du ska gå/springa med dina vikter mellan två koner 8 gånger dvs 4 varv ca 7-8 meter per sträcka  och sedan byter du med kompisen som kör knäböj på en bosuboll. Tanken är ju att hinna så många knäböj som möjligt men ändå bibehålla tekniken samt hinna så många omgångar med farmerswalk och knäböj som möjligt på 4 min. Man brukar hinna 4-5 gånger.

Skit för ett halvår sedan hade jag svårt att bara bära omkring på 32 kilos vikterna men idag triggade vi varandra hårt så jag lyckades faktistk köra sista 2 omgångarna med 32 kilo + 12 kilos i varje hand. Skit vad svårt det var att hålla 44 kilo per hand. Hur fasen orkar dem stora pojkarna kutta runt med 125-170 kilo i varje hand. Jag var nöjd med att bära omkring på halva mig i varje hand.

En varningens finger för att köra för tungt i denna övningen om man inte har gjort det förut för det är lätt att sträcka sig framförallt när man börjar bli trött och ska sätta ned vikterna. Frågan är hur kommer kroppen kännas imorgon.


På tal om stora pojkar så är det nu inte många dagar kvar innan min store lillebror Jimmy ska tävla i bodybuilding igen. Ni hittar honom här.


Äppelpaj! A'la Jögge!

Just det min äppelpajer hur gör jag dem. Jo jag plockar av våra egna äpplen på gården. Sköljer av dem och delar skivar dem i lagom stora bitar. Skalar dem inte utan skär bara bort själva skrutet och lägger alla bitarna i en stor form och sedan strör jag över ordentligt med kanel över äppelbitarna.


Sen tar jag en 4-5 dl fiberhavregryn och blandar med 1 1/2 dl socker samt en näve vetemjöl och 1 tesked vaniljsocker. Sen smälter jag en 150-200 gram smör och blandar allt till en lagom kladdig deg som jag lägger över formen med äpplena och sedan in i ugnen i 200 grader i 25-35 minuter lagom så att grynen får lite färg och äpplena har blivit lite mjuka.


Serveras varm med glass eller vaniljsås. Själv har jag börjat äta den utan varken glass eller vaniljsås. Den är riktigt god som frukost istället för havregrynsgröt och håller flera dagar utan att bli dålig. Även om den aldrig varar så länge hemma på hos familjen Ohlsson-Asplund.


När jag ändå är igång kan jag tipsa om ett riktigt kalas recept på muffins som man kan köra som mellanmål om man vill prova LCHF diet.

Ägg och bacon muffins är ett perfekt mellanmål för oss som äter enligt LCHF.


aggbaconmuffins


Matiga muffins
Tid: 35 minuter
Antal: ca 8 muffins

Ingredienser
8 ägg
1 dl vispgrädde
1 paket bacon
(ev. lite hackad purjolök)
1 dl keso
1 dl riven ost
salt & peppar

Gör så här
Sätt ugnen på 175 grader. Skär baconet i små bitar och stek. Blanda sedan alla ingredienser och häll smeten i muffins formar. Stoppa sedan in dem i ugnen ungefär 20 minuter.


Nu får vi se hur kroppen känns efter dagens goa pass.


//En trött Jögge 


  PS. Grymt jobbat Johanna och Simon idag och alla andra för den delen också.

Skapa flashcards