Alla inlägg under december 2011

Av Jörgen - 26 december 2011 09:44

Då var första veckan av Fit In Two Weeks avklarat och det har gått rätt så bra måste jag säga 6 pass på 7 dagar.

Första 3 dagarna körde vi ordentligt i Måndags var det ett rejält CT pass med en snittpuls på 82 procent och där brände jag 1000 kcal på 1 timme och 3 min.


 


Målet har ju varit att försöka pressa kroppen rejält de dagar då jag kört CT för att behålla pulsen så hög som möjligt hela passet. På tisdagen körde jag istället ett Crossfit pass. Vad som ingår i de passet kan man läsa om här.

 

Som ni ser är det ett pass där man ska köra 50 repititioner av varje övning så fort man bara orkar och kan och här gjorde jag det på 25 minuter och 50 sekunder. Under passet och nedvarvningen på 30 min hade jag en snittpuls på 154 slag vilket innebär 83% av min maxpuls. Jobbigt men jäkligt kul.

 

Clas, Hampus samt Johanna var även med och körde passet och de var otroligt duktiga allihopa. Hampus klarade passet på 32.50, Clas 32 blankt och Johanna 30.05 Strålande jobb kompisar i veckan försöker vi igen. Idag tänkte jag att vi ska köra CT igen efter Easyline som är 17.30-18.15 så 18.15-19.15 tänkte jag att det är rock and roll igen.

Onsdagen var det dags för CT ihop med Anna Hall och dags att pressa kroppen igen. Tyvärr var ju pulsklockan fylld så den sparade aldrig ned passet i minnet. Hade varit roligt att se och jämfört måndagens och onsdagens pass.

Torsdag körde vi lite lättare träning då var det dags för gladiatorträning träning ihop med Frida och Clas sen var det dags att köra Box and kick pass men ack var lite folk som dök upp. Men simon kom och han fick sig ett ordentligtpass med en massa nya övningar och högt tempo så han hade nog träningsvärk på julafton.   

På fredagen körde vi gladiatorträningen i repris med lite tyngre vikter och då var jag otroligt trött efter passet. Men efter 5 dagars tuff träning så ska det väl kännas. 

På lördag morgon var jag med Calle Jonsen och körde ett easyline pass på gymet och det var riktigt roligt och rätt mycket folk som kom.


 


Men nu är det dags igen efter 2 dagars vila med mycket kolhydrater och fett samt massor av protein. Man gör ju inte annan än äter över jul.


Så vi syns på gymet vänner. 


//Jögge.




Av Jörgen - 20 december 2011 10:38

    Idag är det dags för del två av Fit in Two Weeks.


Idag ska vi roa oss med filfty fifty. Så får vi se hur många som kommer men Clas och jag ska köra kräkspasset igen som Clas kallade det första gången. Första gången gick han in i spegeln efter passet då han var så jäkla trött. Själv ska jag ju rida efteråt passet så det gäller att köra det så fort som möjligt så jag får lite återhämtning efter passet för 18.45 är det sista dressyrpasset för terminen.


För er som inte vet vad det är så har ni övningarna här.


For time:
50 Box jump, 24 inch box
50 Jumping pull-ups
50 Kettlebell swings, 1 pood
Walking Lunge, 50 steps
50 Knees to elbows
50 Push press, 45 pounds
50 Back extensions
50 Wall ball shots, 20 pound ball
50 Burpees
50 Double unders


Det är igentligen inte så otroligt jobbigt pass om man tar tid på sig. Konsten är att göra det på så få minuter som möjligt ;-)


Av Jörgen - 19 december 2011 23:12

Ja då var första steget av FITW utfört. Ett rejält cross training pass på Nordicclub i Kalmar. Deltagarna var otroligt duktiga idag även om jag var elak och gjorde om en del av övningarna så dem var tuffa. En av dem jobbigast var nog där man ska hoppa upp på en hög låda 10 gånger följt av 10 upphopp med medicinboll. Låter inte så jobbigt kanske men gör man det i 4 minuter så får man upp pulsen rejält. Närmare 172 slag / minut


 


 Kollegan Niclas Elneus sköte sig otroligt väl även om han var tvungen att fuska i några av övningarna. Men jag är rejält imponerad av hans vilja. Han var nöjd med passet och tyckte det var kul men tufft. Vi får se han lovade att bjuda in mig till friskis för dubbelpass i cykel och cirkelträning efter nyår.


Så hur gick det då med del ett av FITW. Målet var ju 1000 kcal på passet och det var nästan att jag klarade det. Det blev 1003 kcal på 1 timme och 3 min. med en maxpuls på 174 slag/minut samt min 98 slag. Medelpulsen var 152 slag/min vilket är 82 % då min maxpuls är 186. Nu ska man inte riktigt ligga så högt på det här passet om man inte verkligen pressar sig men. No Pain No Gain som min gamla rugbycoach brukade säga.


Imorgon kör vi del två av FITW men då kör vi nog lite lägre puls på passet.

//Jörgge.

Av Jörgen - 19 december 2011 13:20

Så här i juletid är det många som får lite dåligt samvete för allt man stoppar i sig och att man rör sig för lite samt stressar förmycket. Sen efter nyår ska man börja träna igen och bli fit inför badstranden eller semester eller vad det nu kan vara för nåt. Tyvärr så blir det ofta lite pannkaka av det och många ger upp innan dem kommit över den där tröskeln som gör att man gör det till en del av sin vardag att träna. Som instruktör på Nordicclub i Kalmar så blir det ju en del av vardagen att träna ett minst 2 gånger i veckan vare sig man vill eller inte. Men tyvärr hinner jag ju inte träna riktigt det jag vill så i år ska jag och några av deltagarna kör 1 pass om dagen under två veckor där vi ska köra lite extra tufft hade vi tänkt. FITW! Fit in two weeks tänkte jag. Är det möjligt att man kan plocka fram magrutor på två veckor utan att deffa?? Vi får väl se men magen och bålen kommer få sig extra träning under de här passen. Målet är att försöka bränna 700-1000 kcal per träningspass som kommer vara ca 60-75 min. Vi får väl se hur det går ikväll börjar vi i alla fall med CT "special". Samma pass som ni kan läsa om lite längre ned i bloggen men med en twist av magträning.


En kolleg på jobbet ska med och träna så får vi se vad han tycker om passet. Så först ct sen bastu.


Så gott folk vi får väl se vad pulsklockan säger efter dagen pass.


Lev väl och ta hand om er i julstöket. Själv ska jag roa mig med att laga hängrännorna till stallet.

Så kommer det en uppdatering senare på hur det gick på passet.


//Jörgen

Av Jörgen - 2 december 2011 14:01

Ikväll 17.15 smäller det då kör vi fredagsmys-pass på Nordicclub Kalmar. Ska se om vi inte kan hitta någon extra bra övning för magen idag. Så att man kan äta lite extra gott till kvällen. Nu är det inget myspys-pass utan man mår så himla bra efter passet då endorfinerna kickar in.


Själv är jag endorfin junke. Visste ni att hård träning men även choklad triggar endorfin sägs det.


Här har ni en intressant artikel om att Bli hög på motion! 


Ett annat sorts lyckopiller


Kroppen har en alldeles egen drivkraft som hjälper oss må bättre: endorfinet. På akademisk svenska är det ett hormon - alltså en molekyl som fungerar som information från en cell eller ett organ till en annan del av kroppen, som en budbärare. Det här hormonet kommer alltid med glädjebesked, för endorfinet gör oss nämligen gladare och kanske till och med lyckligare.

Att kemiska substanser kan påverka humöret är ju ingen hemlighet. Aldrig förr har läkare skrivit ut sådana mängder av så kallade "lyckopiller" som nu. Det bästa med endorfinet är att våra kroppar själva skapar det - ett helt och hållet hemlagat recept på välbefinnande. Och det bästa är att det finns så många trevliga sätt att tillverka det på. Det frigörs när vi skrattar och har roligt. Sex, förälskelse och till och med choklad ger gott om endorfiner. Även akupunktur har visat sig stimulera produktionen av endorfiner.

 

Gå i mål med ett leende
Och sist, men inte minst: Endorfinet frigörs när vi tränar och motionerar. Det gör att vi orkar mer, längre och - det fiffigaste av allt - det gör att vi tycker att det är roligt! De flesta har väl upplevt den där träningskicken man kan få, just när man trodde att man inte klarade mer. Påfrestningen frigör kroppens egen naturliga drivkraft som hjälper oss fixa upploppet och gå i mål som vinnare.

Det finns något som populärt kallas för runners high - den där, nästan euforiska känslan man kan få under ett rejält träningspass. Det beror på att endorfiner frigörs i kroppen, för att hjälpa en att klara ansträngningen bättre. Ibland kallas endorfin lite slarvigt för "kroppens eget morfin", men substanserna är inte på något sätt besläktade. De påverkar delvis samma receptorer, men endorfin är inte skadligt för oss. Det finns dock teorier om ett samband mellan så kallad träningsnarkomani - dvs. att man tränar allt oftare och hårdare för att uppnå den där endorfinkicken. Men med ett sunt förhållningssätt till sin träning och sin hälsa finns ingenting att oroa sig för.

Endorfin är bra för hälsan på andra sätt också. En viktig egenskap är att det fungerar som smärtlindring. Dessutom påskyndas kroppens läkeprocess och immunförsvaret stimuleras. Ytterligare ett tydligt exempel på att man faktiskt kan träna sig friskare. Och gladare!!!


 


Varmt välkomna. //Jögge

Ovido - Quiz & Flashcards