Alla inlägg under mars 2012

Av Jörgen - 12 mars 2012 13:49

Igår var jag iväg med några av tjejerna från Kalmarbygdens Fältrittklubb till Vimmerby för att tävla i 2:a deltävlingen i ridskolecupen. Fick gå upp 5.45 för att hinna fodra hästarna hemma på gården plus hinna äta lite frukost. Sen begav jag mig till Kalmar för att plocka upp Moa, Thea,Viktoria samt Alma "våran hejarklack och fotograf" på Ridklubben.


Ridskolecupen funkar som så att varje förening ställer upp med 2 tävlande i dressyr och 2 tävlande i hoppning per tävling och det är tänkt att det ska vara ridskole elever som inte har egna hästar ska få lite tävlingserfarenheter. Man tävlar på den ridskolan som har deltävlingenoch deras hästar och man får tala om hur långa och hur mycket man väger så lottar dem en på en häst som förhoppningsvis passar ;-)


Förra året var jag med i Vimmerby också och då åkte jag av på första hindret så förhoppningen var ju att det skulle gå lite bättre den här gången.


Efter 2 timmar i bilen laddar vi på Vimmerbyortens Ryttareförening och solen strålar och det är en helt underbar dag.

Vi samlas i kafeterian för lite frukost och genomgång av dagen. Första start i dressyr är 10.30 och sen 13.00 är det dags för första start i hoppningen.

Efter frukost går vi ner till stallet och kollar hästarna som vi ska rida.

Moa och Thea ska tävla i dressyr och jag och Viktoria ska tävla i hoppning.  Jag har blivit till delad en fux "Dante" som är en exakt kopia mer eller mindre av Zantus som vi har på KBF. En ny häst på ridskolan som är född 2000 och har bör ridas utan sporrar eller spö får vi veta. Han är som en stor nallebjörn jättesnäll att hantera och visar sig har otroligt mycket motor på ridbanan.


Thea börjar i dressyren och rider riktigt bra för att vara första gången hon sitter på hästen.


Här har ni hennes ritt.



Lite senare är det dags för Moa att rida och hon lyckas så bra att hon blir delad 1:a till slut.


Moas ritt ser ni här.



Efter lunch är det dags för hoppning "stilhoppning" så det gäller att skärpa till sig.

På framridningen upptäcker jag att Dante är riktigt taggad och jag får jobba ordentligt både med ben och sits samt mage och förhållningar för att hålla honom på mattan. Han tycker det är jättekul och skulle han få bestämma skulle vi köra omhoppningstempo hela runda och skippa det här med stilhoppning. Tyvärr så vägrar vi ut oss på banan. Men jag är otroligt lycklig och glad för att få ridit en sådan pigg och glad häst. Tänk att man kan vara så lycklig över att komma sist i klassen. Tror jag vet ju inte det var trots allt stilhoppning och fick ihop 21 poäng.


Här har du ritten tills jag vägrade ut mig.



Viktorias ritt.



Här ser ni ett lyckligt gäng efter en lång dag i Vimmerby där vi till slut blev delad 2:a i lagtävlingen.

Oskarshamn vann och vimmerby delade 2:a platsen med oss och sist för dagen blev ett väl kämpande Eriksmåla.


       






Ovido - Quiz & Flashcards