Alla inlägg under april 2012

Av Jörgen - 21 april 2012 10:51

Plankan har aldrig varit min direkta favorit övning även om den är en nyttig övning så har jag alltid fått problem efter en dryg minut och mina axlar börja ge upp långt innan resten av kroppen säger nej. Men i torsdags tänkte jag att jag skulle försöka mig på och se hur länge jag orkade stå då resten av min boxoch kick klass avslutade passet med cirkeln. Cirkeln består av ett antal box och kick övningar där man jobbar ca 30 sekunder per övning. Så talade om vilka övningar som klassen skulle köra och plockade fram en matta och startade tiden och ställde mig i plankposition. Var 30:e sekund så skrek jag byt och koncentrerade mig på att försöka stå hela första cirkeln som skulle bli 6 minuter då det var 6 stationer och varje station skulle göras 2 gånger. Målet var att sikta på 4 min. Det längsta jag stått innan är typ 3 min. 


Första 2 minuterna var lätta sen började axlarna som vanligt bli lite sega men då man hade bra musik och hörde och såg hur alla jobbade med övningarna så gick det så mycket lättare. När jag närmade mig 4 minuter började kroppen säga nej men pepp från deltagarna gjorde att jag siktade på 5 min. När jag väl gav upp stannade klockan på 5.08


Så nu är det bara 20 minuter kvar till världsrekordet. Men då världsrekordet innehas av 50-årige bilmeken, triatleten och fysfenomenet Mikael Bergqvist. Så har jag ju drygt 6 år på mig tills jag är 50-år så då behöver man ju bara öka 3 min per år och det kan väl inte vara så svårt eller?


Läs mer om världsrekordet här. Helt otroligt seg fabror. Där ligger man i lä.


http://outsideonline.se/2011/04/08/plankan-i-25-minuter-nytt-varldsrekord/



Fördelen med plankan är ju att man kan träna den över allt.



Av Jörgen - 21 april 2012 10:51

Plankan har aldrig varit min direkta favorit övning även om den är en nyttig övning så har jag alltid fått problem efter en dryg minut och mina axlar börja ge upp långt innan resten av kroppen säger nej. Men i torsdags tänkte jag att jag skulle försöka mig på och se hur länge jag orkade stå då resten av min boxoch kick klass avslutade passet med cirkeln. Cirkeln består av ett antal box och kick övningar där man jobbar ca 30 sekunder per övning. Så talade om vilka övningar som klassen skulle köra och plockade fram en matta och startade tiden och ställde mig i plankposition. Var 30:e sekund så skrek jag byt och koncentrerade mig på att försöka stå hela första cirkeln som skulle bli 6 minuter då det var 6 stationer och varje station skulle göras 2 gånger. Målet var att sikta på 4 min. Det längsta jag stått innan är typ 3 min. 


Första 2 minuterna var lätta sen började axlarna som vanligt bli lite sega men då man hade bra musik och hörde och såg hur alla jobbade med övningarna så gick det så mycket lättare. När jag närmade mig 4 minuter började kroppen säga nej men pepp från deltagarna gjorde att jag siktade på 5 min. När jag väl gav upp stannade klockan på 5.08


Så nu är det bara 20 minuter kvar till världsrekordet. Men då världsrekordet innehas av 50-årige bilmeken, triatleten och fysfenomenet Mikael Bergqvist. Så har jag ju drygt 6 år på mig tills jag är 50-år så då behöver man ju bara öka 3 min per år och det kan väl inte vara så svårt eller?


Läs mer om världsrekordet här. Helt otroligt seg fabror. Där ligger man i lä.


http://outsideonline.se/2011/04/08/plankan-i-25-minuter-nytt-varldsrekord/



Fördelen med plankan är ju att man kan träna den över allt.



Ovido - Quiz & Flashcards