Alla inlägg under januari 2014

Av Jörgen - 10 januari 2014 21:22

Idag var det dags för årets andra CT-pass. Och jag tänkte att det är väl lika bra att lägga ribban högt redan från början.

Dagens CT-pass "Thru the Wall"

1 min per station 3 varv.

1. Burpees
2. Walkin walkout
3. Squats
4. Fällkniv med vikt
5. Burpees.
6. Armhävningar.
7. Squats.
8. Plankan.
9. Pusspress.
10. Burpees.
11. Väderkvarn högersida
12. Väderkvarn vänstersida.
13. Jumping Jacks

Avslutar med 5 min bålövningar.

Tror att en del kommer känna av passet imorgon. Får hoppas jag inte skrämde bort för många från CT. Är otroligt imponerad av alla deltagarna som slet ordentligt. Ni är grymma vänner.

Två roliga kommentarer från passet. Hur tänkte du igentligen när du satt ihop det här passet?

Du såg stark ut på passet idag Jörgen!

Nästa vecka kör vi igen från och med nästa vecka är det ct tre dagar i veckan.

Av Jörgen - 7 januari 2014 20:37

Just nu är jag inne i en period där jag försöker köra ett till två pass i veckan som tränar mitt pannben lite extra.


Idag blev det Jögge's 50-100-200 pass. 


Jörgens 50-100.


Här kör du färdigt första övningen innan du får gå vidare till nästa övning.  Då passet börjar med burpees så brukar jag hoppa över uppvärmingen eller så kör jag lite hopprep.



Idag var det Clabbe, jag och Ëmma som genomförde passet. Sist Clabbe och jag körde innan Jul så blev tiden 80 min men idag slog vi tiden med nästan 10 min. Målet är att köra passet så tungt som möjligt och få en till runt 60-80 min. Skulle du klara passt mycket snabbare så är det bara att lägga till eller plocka av vikt på de olika övningarna.


1.            Burpees. 50 st

2.            Overhead squats 50 st 10 kg

3.            Kettlebell sving 50 st  med 12-16 kg

4.            Knee to  elbow 50 st. Häng i stång och försök få upp knäna till dina armbågar.

5.            Skridskosteg 100 st med eller utan vikt. 10-15 kg. Idag körde vi med 10 kg. Håll vikten framför kroppen och försök att inte stödja vikten på dina ben eller bröst. 

6.            Utfall 100 st med 10-20 kg. Samma sak som när du kör skridskostegen.

7.            Armhävningar 200 st. Behöver du är det ok att köra på knäna.

8.            Upphopp på låda 100 st. Idag körde vi hopp över 65 cm höga häckar istället för låda för att det skulle vara lite lättare att vara flera.

9.           Pushpress 100 st. med 30-50 procent av din kroppsvikt. Idag blev det 80 st med 50 kilo och 20 st med 60 kilo.

10.            Tuck jumps 50 st.


Riktigt gutt att få köra ett litet längre pass med som kräver mycket pannben med jämna mellanrum.



Av Jörgen - 7 januari 2014 13:46

Då var det dags att börja det nya året och uppfylla nyårslöften som vanligt.


Nytt år och nya möjligheter eller kanske skyldigheter. Ett av de största problemen för många med nytt år är att man ska bli fit igen. Man kanske har stoppat i sig lite för mycket över julledigheten "som vanligt" och känner sig extra trött fet o fyrtio.


En kille som kan det här med inspirera folk till att ta tag i sina liv är Pasi Salonen och han har en otroligt rolig och bra föreläsning som handlar om detta.


Det viktigaste med nytt år och nya möjligheter är att sätta upp målbilder och att inte ta för stora steg.

Skapa sedan rutiner och fundera på hur mycket tid du har för att ta tag i dit nya liv.


När man väl kommit igång brukar det vara svårt att sluta.


Själv kommer jag inte göra så stora skillnader på min träning i år utan fortsätta som jag gjorde förra året. Målet i år är att bli lite smidigare och framförallt starkare.



Här är ett kul klipp om de olika människorna som finns på gymet är. Så frågan vem är du!


Av Jörgen - 3 januari 2014 23:02

Idag var första gången jag gav mig på att köra FRAN. Ett crossfit pass där man kör thrusters med 40 kg på stången och och chins.


Tanken är att man ska köra 3 varv med först 21 st sedan 15 st och sen avsluta med 9 st.


Igentligen är det 42,5 kg då det ska vara 95 pounds men 40 var helt ok.


Se till att ni är rejält uppvärmda innan ni köra detta och inte som jag käka smörgåstårta innan  och bara köra 10 chins samt 10 thrusters som uppvärmning. En bra tid är runt 4 minuter för dem som kan det här. Mitt mål var ca 8-10 min då jag inte hade en aning om hur jobbigt det var.


Så här efterråt kan jag säga att det var de längsta 8 min som jag någonsin tränat tror jag. Gisses vad jag flåsade som ett helt ånglok. Första varvet tar knäcken på en och mjölksyran sprutar ur öronen. Får nog köra det här några gånger innan jag närmar mig 4 min.



Nä nu sova för imorgon är det dags att gå upp 4 på morgonen för att bege sig till Flyinge för att titta på Rolf Göran Bengtsson hopp clinic. //Jögge.

Ovido - Quiz & Flashcards