Direktlänk till inlägg 7 januari 2014

Pannbensträning. Träning som tvingar dig att flytta dina gränser.

Av Jörgen - 7 januari 2014 20:37

Just nu är jag inne i en period där jag försöker köra ett till två pass i veckan som tränar mitt pannben lite extra.


Idag blev det Jögge's 50-100-200 pass. 


Jörgens 50-100.


Här kör du färdigt första övningen innan du får gå vidare till nästa övning.  Då passet börjar med burpees så brukar jag hoppa över uppvärmingen eller så kör jag lite hopprep.



Idag var det Clabbe, jag och Ëmma som genomförde passet. Sist Clabbe och jag körde innan Jul så blev tiden 80 min men idag slog vi tiden med nästan 10 min. Målet är att köra passet så tungt som möjligt och få en till runt 60-80 min. Skulle du klara passt mycket snabbare så är det bara att lägga till eller plocka av vikt på de olika övningarna.


1.            Burpees. 50 st

2.            Overhead squats 50 st 10 kg

3.            Kettlebell sving 50 st  med 12-16 kg

4.            Knee to  elbow 50 st. Häng i stång och försök få upp knäna till dina armbågar.

5.            Skridskosteg 100 st med eller utan vikt. 10-15 kg. Idag körde vi med 10 kg. Håll vikten framför kroppen och försök att inte stödja vikten på dina ben eller bröst. 

6.            Utfall 100 st med 10-20 kg. Samma sak som när du kör skridskostegen.

7.            Armhävningar 200 st. Behöver du är det ok att köra på knäna.

8.            Upphopp på låda 100 st. Idag körde vi hopp över 65 cm höga häckar istället för låda för att det skulle vara lite lättare att vara flera.

9.           Pushpress 100 st. med 30-50 procent av din kroppsvikt. Idag blev det 80 st med 50 kilo och 20 st med 60 kilo.

10.            Tuck jumps 50 st.


Riktigt gutt att få köra ett litet längre pass med som kräver mycket pannben med jämna mellanrum.



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jörgen - 24 augusti 2022 15:17

Race-report Ironman 2022 "Pain Game".       Mmmm vart ska man börja igentligen? Tja varför kör man igentligen ironman när man som jag hatar att springa och svettas bara man tittar på idrott. Jo för att publiken är så sjukt grymma i kalmar oc...

Av Jörgen - 22 oktober 2015 14:14


Idag har jag fått på mig att hålla 4 pass på Wellnesstudio i Färjestaden.   60 min högintensivt pass med styrka och flås. 2 st 30 minuters tabata pass det ena med inriktning på hjärta/cardio och 1 med inriktning på styrka. sen avslutar vi me...

Av Jörgen - 13 augusti 2015 16:28


Idag är det dags att köra lite utomhusträning nere vi skansen i färjestaden. Jag tänkte mig att vi skulle köra lite cirkelträning där vi kör X-antal övningar i 30-60 sekunder per station och X-antal var. Vi börjar klockan 18.30 och det kommer bli ett...

Av Jörgen - 20 februari 2015 21:19


Sen ett par veckor tillbaka har jag börjat öva på min rörlighet igen. Har bland annat yogat och förra vecka bestämde jag att det vore kul att kunna göra split. Så sagt o gjort nu är jag på väg mot en van damme-split?. Det var Tim Ferris pod med Pavel...

Av Jörgen - 18 februari 2015 16:17

Ikväll 20150218 ska vi har lite träning för ryttare. Vi ska bland annat titta på ett antal olika sitsar och hur man bör tänka för att få ordning på dessa.   Som avslutning har jag fått på mig att plocka ihop en lite cirkelträning som ryttare kan ...

Ovido - Quiz & Flashcards