Alla inlägg under februari 2015

Av Jörgen - 20 februari 2015 21:19

Sen ett par veckor tillbaka har jag börjat öva på min rörlighet igen. Har bland annat yogat och förra vecka bestämde jag att det vore kul att kunna göra split. Så sagt o gjort nu är jag på väg mot en van damme-split?. Det var Tim Ferris pod med Pavel Tsatsouline som fick mig att försöka.

Sök på pavel tsatsouline o relax into stretch.

Use strength find space och spread the load.

Här hittar du tims podcast

http://fourhourworkweek.com/2015/01/15/pavel-tsatsouline/

Av Jörgen - 18 februari 2015 16:17

Ikväll 20150218 ska vi har lite träning för ryttare. Vi ska bland annat titta på ett antal olika sitsar och hur man bör tänka för att få ordning på dessa.


Som avslutning har jag fått på mig att plocka ihop en lite cirkelträning som ryttare kan köra för att stärka sin kropp.


Så här är första utkastet. Kommer komplettera med bilder senare i veckan.


10 min Cirkel med 15-30 sekunder för att byta övning.
2-3 VARV.


1. Djupa knäböj. Gärna med händerna över sträckta över huvudet.

2. Armhävningar med rotation. Gör en djup armhävning och sedan vrider du upp höger eller vänster arm mot taket då du kommit upp i toppläge.

3. Jumpingjacks.

4. Pulserande superman. Du står på alla fyra och sedan sträcker du ut höger arm och vänsterben rätt ut. Sen drar du in armbågen och knät under

kroppen under magen och försöker nå armbåge mot knä. Sen gör du likadant på andra sidan.

5. Tricepspress mot stol eller bänk.

6. Statisk planka där du ska spänna alla muskler i kroppen i 10 sekunder sedan vilar du 10 sekunder sen gör du om det ingen.

7. Rygg resningar. Ligg på magen och håll benen i luften och pressa låren mot varandra. Lyft sedan bröstet mot taket upp och ned samtidigt som

du håller armarna rakt fram.

8. Stenen. Ligg på rygg med knäna mot taket så att lår och underben blir 90 graders vinkel. Tänk att du har ett bowlingklot mellan dina händer

som du ska krossa. Genom att pressa händerna mot varandra samt ha armbågarna så taight mot kroppen som möjligt. Håll denna position så länge du

kan och lyft samtidigt bröstryggen och bäckenet mot taket utan att tappa dem 90 graderna.

9. Mountainclimbers eller Sprintstarts.

10. Utfallssteg bakåt


 

Ovido - Quiz & Flashcards