Direktlänk till inlägg 23 januari 2012

Lågintensiv träning kontra högintensiv träning "en helg i stallet"!

Av Jörgen - 23 januari 2012 12:06

      I helgen var min hustru iväg på utbildning hela helgen och då fick jag ta hand om vår lilla hästgård helt själv. Jippee. En hel helg med lågintensiv träning... Men är det verkligen lågintensivträning att mocka och ta ut och in hästar till hagar samt bära vatten och hö till hästarna?


Nu är gården inte jättestor men vi har väldigt många hästar hemma för stunden. 21 st för att vara exakt. Som tur var är inte alla våra egna men de flesta av unghästarna är våra. Så jag funderade på fredagskvällen om jag inte skulle ta tillfället i akt och kolla hur mycket energi som går åt då man roar sig i stallet en vanlig dag.

Så på med pulsklockan och pulsbandet sen var det bara att sätta igång. Då jag var så jäkla trött då jag fodrade på morgonen så orkade jag inte plocka på mig pulsbandet utan det fick bli till utsläppet av hästarna istället. Att ta ut 21 hästar tar för mig 1 timme och 13 minuter och förbränner 350 kilokalorier. Lite skillnad när man kör crossfit liknade träning där jag brukar ligga på 800-1000 kcal på en timme. När hästarna väl var ute var det dags att gå in och ta en koppkaffe innan det var dags för mockning. Då mockning, vägning av hö och ordningställande av mat till hästarna så hade det gått 3 timmar och 54 minuter och då hade jag gjort av med 883 kcal. Snacka om lågintensiv träning. Snittpulsen låg på 84 slag/min och maxpulsen var 114 slag. Tydligen hade hjärtat slagit 19698 slag på den här tiden


 


Så här ser en förmiddag ut i stallet som dräng. Jag kan tala om att det känns som om man har gjort av med så mycket mera kalorier än 883 kcal.


Så lågintensiv träning kontra högintensivträning?


Lågintensiv träning rekommenderas ofta framför högintensiv träning när det gäller fettförbränning. Påståendet är rätt men speglar inte riktigt det fördelaktiga i högintensiv träning jämfört med lågintensiv träning.

Lågintensiv träning brukar beskrivas som 60 % (som dräng endast 45 % i snitt)  av din puls totala maxkapacitet medan högintensiv träning sträcker sig mot 80 %. Maxkapaciteten varierar beroende på ålder. En jämförelse kan vara att gång mot att intervallträning, lågintensiv och högintensiv träning.


För den som är av det bekvämare slaget så känns ofta lågintensiv träning mer lätthanterligt och en snabbare väg till viktminskning. Artiklar om dess positiva effekter gör det inte heller sämre. Genom lågintensiv träning är det också mindre risk för skador vilket är positivt för mer otränade personer.

Vid lågintensiv träning är din totala förbränning från fett cirka 50 % medan högintensiv träning hämtar 40 % av den totala energin från fettet. Det är tydligt att lågintensiv träning förbränner mest fett.

Om du cyklar 40 minuter i lugn takt (lågintensiv träning) så förbränner du totalt cirka 200 kalorier. 100 kalorier är från fett och 100 från kolhydrater och protein.

Tränar du istället högintensiv intervallträning i 20 minuter är din totala förbränning cirka 320 kalorier. En snabb uträkning visar att det är cirka 130 kalorier från fett. Du har alltså förbränt 30 fler kalorier på hälften av tiden du gjorde vid lågintensiv träning.

Anledningen är att din totala förbränning ökar vid högintensiv träning och du förbränner på det sättet också mer kalorier från fettet. Det är fettet, som är den ”långlagrade” energin som ska förbrännas framför kolhydrater som ger snabb energi.

En annan fördel med högintensiv träning framför lågintensiv träning är att du din förbränning håller i sig flera timmar efter du utförde ditt träningspass. Därför har du en ökad förbränning långt efter att du slutat träna.


Så låg ett högintensiv träning? Som vanligt är en blandning det bästa därav kör jag en hel del högintesiv träning i veckorna på gymet. Så får jag ju gratis lågintensiv träning hemma på gården på helgerna.



För att kompensera allt fett jag gjort av med så bjöd mor och far på pizza på lördagskvällen. Cristos Special från Italia.

//Jörgen


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jörgen - 24 augusti 2022 15:17

Race-report Ironman 2022 "Pain Game".       Mmmm vart ska man börja igentligen? Tja varför kör man igentligen ironman när man som jag hatar att springa och svettas bara man tittar på idrott. Jo för att publiken är så sjukt grymma i kalmar oc...

Av Jörgen - 22 oktober 2015 14:14


Idag har jag fått på mig att hålla 4 pass på Wellnesstudio i Färjestaden.   60 min högintensivt pass med styrka och flås. 2 st 30 minuters tabata pass det ena med inriktning på hjärta/cardio och 1 med inriktning på styrka. sen avslutar vi me...

Av Jörgen - 13 augusti 2015 16:28


Idag är det dags att köra lite utomhusträning nere vi skansen i färjestaden. Jag tänkte mig att vi skulle köra lite cirkelträning där vi kör X-antal övningar i 30-60 sekunder per station och X-antal var. Vi börjar klockan 18.30 och det kommer bli ett...

Av Jörgen - 20 februari 2015 21:19


Sen ett par veckor tillbaka har jag börjat öva på min rörlighet igen. Har bland annat yogat och förra vecka bestämde jag att det vore kul att kunna göra split. Så sagt o gjort nu är jag på väg mot en van damme-split?. Det var Tim Ferris pod med Pavel...

Av Jörgen - 18 februari 2015 16:17

Ikväll 20150218 ska vi har lite träning för ryttare. Vi ska bland annat titta på ett antal olika sitsar och hur man bör tänka för att få ordning på dessa.   Som avslutning har jag fått på mig att plocka ihop en lite cirkelträning som ryttare kan ...

Ovido - Quiz & Flashcards