Direktlänk till inlägg 13 februari 2011

Maxa prestationen med rätt coaching.

Av Jörgen - 13 februari 2011 23:03

I lördags var jag på föreläsning som smålandsidrotten i Kalmar ordnade. Det var 3 föreläsare från klockan 9.30-14.00


Först ut var Åke Andersson från Destination Kalmar som pratade en hur destination kalmar och kalmar kommun samarbetar med idrottsföreningarna runt olika arrangemang så som Kalmar Triathlon och Kalmar kanalsim. Han pratade bland annat om hur viktigt det är att vi i idrottföreningarna förstår våran potential när det gäller ekonomin och utvecklingen av kalmar och deras invånare och ungdomar. Bland annat poängterade man hur svårt det kan vara att få till arrangemang utan funktionärer och här kommer alla pensionärer in i bilden. Bland annat Kalmar Kanalsim hade aldrig kunnats genomföras utan hjälp av alla duktiga pensionärer.


Sen var det dags för Hanna Marklund att överta scenen och prata om hur hon och hennes Sunnanå jobbat för att lyckas både som lag och som spelare lyckas på toppnivå.  Det var riktigt duktig som föreläsare. Det fanns en hel del saker att ta till sig under hennes förreläsning både som man kan ta till sig som idrottare men även i det dagliga livet och på jobbet. Bland annat pratade hon en hel del om medskapande.



I sunnanå jobbade man mycket med att få spelarna förstå skillnaden på att vara medskapande istället för att vara deltagare. Medskapande kräver ju att du måste vara aktiv som deltagare för att få saker och ting att hända istället för att göra som många idag bara deltaga. En annan sak som hon pratade om som jag gillade vara att man skulle försöka lära sig vara bra på att vara dålig. Med andra ord våga prova nya saker och misslyckas och sedan gå vidare utan att hänga upp sig för mycket på att man misslyckas utan plocka med sig dem bra bitarna och försöka rätta till sina fel för att lyckas nästa gång. Men det är viktigt att även bli bra på att vara bra. Många gånger är vi lika dåliga på hantera framgång som att hantera problem och misslyckaden.


Sist ut var Catrin Nilsmark som pratade om coaching


  


Första minuterna var jag inte särskilt imponerad men efter ett tag så blev hon varm i kläderna och hennes föreläsning var riktigt intressant. Hon pratade mycket om sitt jobb som Kapten i Solheimcup. Det var riktigt kul att höra om hur hon beskrev både Annika Sörenstam och Laura Davis som varandras motpooler men som trots allt spelade riktigt bra ihop. Hur viktigt det är att coacha folk på rätt sätt oavsett om man är som Annika och vill veta allt i minsta detalj eller om man är som Laura Davis och endast vill veta det närsta timmarna framåt.


Hon pratade en hel del om en coaching modell som hon jobbat ihop med Kjell Enhager Hans hemsida NÖHRA. Nuläge-Önskatläge och på vägen dit har man Hinder-Resurser och Agera. Här har ni en powerpoint presentation som beskriver det lite närmre. NÖHRA


  


   Jag kan rekommendera er att söka upp NÖHRA på webben och läsa med om hur man jobbar med den coaching modellen.


Hon berättade även i slutet av sin presentation att hon hade börjat med en ny idrott nu efter hon lagt av med golfen. Ridning och islandshästar. Så jag var så illa tvungen att gå fram och prata lite med henne efteråt och fråga lite om hon hade börjat rida på äldre dagar eller om hon ridit som sen hon varit liten. Det visade sig att hon ridit som yngre men nu hade tagit upp ridningen igen och skaffat egen häst.


Nä nu får jag väl sluta skriva för ni ha väl somnat för länge sedan om inte annat är det dags för mig att gå och sova då klocka precis slagit midnatt och det är jobbar dag imorgon igen. Alla hjärtans dag så kram på er alla.


//Jögge.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jörgen - 24 augusti 2022 15:17

Race-report Ironman 2022 "Pain Game".       Mmmm vart ska man börja igentligen? Tja varför kör man igentligen ironman när man som jag hatar att springa och svettas bara man tittar på idrott. Jo för att publiken är så sjukt grymma i kalmar oc...

Av Jörgen - 22 oktober 2015 14:14


Idag har jag fått på mig att hålla 4 pass på Wellnesstudio i Färjestaden.   60 min högintensivt pass med styrka och flås. 2 st 30 minuters tabata pass det ena med inriktning på hjärta/cardio och 1 med inriktning på styrka. sen avslutar vi me...

Av Jörgen - 13 augusti 2015 16:28


Idag är det dags att köra lite utomhusträning nere vi skansen i färjestaden. Jag tänkte mig att vi skulle köra lite cirkelträning där vi kör X-antal övningar i 30-60 sekunder per station och X-antal var. Vi börjar klockan 18.30 och det kommer bli ett...

Av Jörgen - 20 februari 2015 21:19


Sen ett par veckor tillbaka har jag börjat öva på min rörlighet igen. Har bland annat yogat och förra vecka bestämde jag att det vore kul att kunna göra split. Så sagt o gjort nu är jag på väg mot en van damme-split?. Det var Tim Ferris pod med Pavel...

Av Jörgen - 18 februari 2015 16:17

Ikväll 20150218 ska vi har lite träning för ryttare. Vi ska bland annat titta på ett antal olika sitsar och hur man bör tänka för att få ordning på dessa.   Som avslutning har jag fått på mig att plocka ihop en lite cirkelträning som ryttare kan ...

Ovido - Quiz & Flashcards