Direktlänk till inlägg 29 januari 2013

Hur kul får man ha igentligen.?

Av Jörgen - 29 januari 2013 17:43

I helgen var jag och 4 kollegor från gymet på Les Mills kurs i Stockholm i deras nya träningsform GRIT.


GRIT är 30 minutes högintensiv intervall träning. Påminner en hel del om crossfit / Bodypump på steroider eller vad man nu vill. Rent ut sagt lite kräks-träning.


Vi som åkte upp på torsdagkväll var Sara Wiss, Andreas Söderberg, Johanna Svensk och Karin Engelbrektsson och så jag. När vi lämnade kalmar var det ca 15-16 minusgrader och temperaturen gick bara neråt desto närmre stockholm vi kom. När vi passerat västervik började vägbanan bli ordentligt slirig och efter att vi stannat för mat i Norrköping så var det rena skridsko isen samt att temperaturen pendlade mellan -20 till -24 grader. Så det tog rätt länge innan vi var framme. Vi checkade in på hotellet och sara hjälpte mig parkera bilen i garaget som var otroligt litet och vi hade bara 5 cm till godo på varje sida när vi trixade ni bilen mellan pelarna. Tog ca 15 minuter att parkera. Puh man ville ju inte repa den nya fina bmw:n som vi fått låna.


Det blev ju inte mycket sova den natten vi skulle ju presentera grit strength programmet första dagen så mycket korreografi i huvudet under natten. Så när klockan ringde 0700 så var man lagom pigg. Sen var det bara att ladda men en rejäl frukost och sen packa väskan och gå drygt 2,4 km till Sportlife Östermalm i -22,4 grader kallt vinter väder.


Sen var det dags att köra igång. Vi började med lite introduktion och kort genomgång sen körde vi igång med grit strength passet. Fredrik och Mickael hade plockat fram en våg så vi fick väga in oss för tanken är att man ska ha 30% av sin kroppsvikt på stången eller MER! Själv vägde jag in på 86,3 kg X 30% = 25,89 kg så det fick bli 10 kg vilkter samt 2 x 2,5 plus stången dvs. 28 kg. Kändes inte så farligt i första låten men när man gjort 8 marklyft plus 7 clean press, 7  knäböj burpee, 7 utfall med vikt samt 16 st knäböj med rodd (10 kg) och ska göra om allt 2 gånger till så var man rätt mör.


Först då förstod jag varför man hade skrivit i våran kallelse.


Kör igenom passet minst 7 gånger FYSISKT.

Har du någon form av skada, förkylning mm så utsätt dig inte för utbildningen. Du måste vara med 100% av tiden och ge 100% fysiskt genom två intensiva dagar.


Jag hade puls klocka första passet och snittade 86% av min maxpuls och förbrukade 472 kcal på dessa 30 min.

Under den träning vi utförde under första dagen gjorde jag av med 2510 kcal.

   

Här ser ni sara köra armhävnings hoppen som ingår i programmet. Otroligt tuff men kul övning.


Efter första passet var det teknik och teroriträning blandat med om vart annat. Sen fick vi 1 låt som vi skulle presentera efter lunch. Gick väl inte så jättebra kan jag säga inte nog att man var nervös och inte kunde korreografi tillräckligt. Jag hade ju inte kört passet 7 gånger med så stor vikt.... Men oj vad skoj och jobbigt första dagen var. Sen att Sara, Johanna, Andreas och Karin är otroligt kul och fantastika människor gjorde inte saken sämre. Runt 18 tiden var vi klara och innan vi gick hem fick vi reda på hur våra presentationer gått och vad vi skulle ändra till dag 2 samt att dag 2 skulle inte innehålla någon teori utan BARA träning. Så ät så mycket ni orkar var orden som klingade då vi traskade hem till hotellet möra och mörbultade.


Här ser ni lite från sista passet på måndagen då vi fortfarande har lite krafter kvar.



Här har ni en annan rolig övning som vi gjorde då vi övade lite teknik under dagen.



Dag 2 fortsatt vi i samma anda ännu tyngre och ännu intensivare. Vilket innebar ännu mera endorfiner och roligheter.


På söndagen var det dags för ett annat av les mills program GRIT PLYO. Ett annat otroligt roligt och jobbigt pass som bygger upp din spänst. Minst lite jobbigt men man slipper lyfta lika mycket vikter.


På söndag morgon vägde jag in på 88,8 kg efter hamburgare och godis tills kvällsmat samt en frukost med yoghurt, 2 ägg, kaffe, jucie, en våffla med sylt och grädde och 2 smörgåsar och en proteinkaka. Efter 55 minuters träning vägde jag in på 86,4 kilo. Snacka om viktminskning. Det mesta var ju vätska och de märktes då jag skulle presentera min första plyo låt. Jag satt första 50 sekunderna sen blev det helt blankt i huvudet och soppa torsk. Så när vi tittade på videon från den låten efter lunch så var det pinsamt. Men alla i gruppen hade mer eller mindre samma problem med att missa i korren och inte orka. Så vi fick sedan lite tips och 25 minuter på oss att rätt till detta och då vi skulle presentera låten igen så satt korreografi bra. Sen att det blev lite små missar får man ta.


Men jag klarade både Grit Strength och Grit plyo så nu är det bara att vila en vecka och sedan plugga och köra järnet tills vi släpper passet.


Tack alla ni som var med på utbildningen vilka otroligt sköna och goa människor ni är och tack Fredde och Michael för nåt av det jobbigaste och roligast jag gjort någonsin.


//Jörgen


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jörgen - 24 augusti 2022 15:17

Race-report Ironman 2022 "Pain Game".       Mmmm vart ska man börja igentligen? Tja varför kör man igentligen ironman när man som jag hatar att springa och svettas bara man tittar på idrott. Jo för att publiken är så sjukt grymma i kalmar oc...

Av Jörgen - 22 oktober 2015 14:14


Idag har jag fått på mig att hålla 4 pass på Wellnesstudio i Färjestaden.   60 min högintensivt pass med styrka och flås. 2 st 30 minuters tabata pass det ena med inriktning på hjärta/cardio och 1 med inriktning på styrka. sen avslutar vi me...

Av Jörgen - 13 augusti 2015 16:28


Idag är det dags att köra lite utomhusträning nere vi skansen i färjestaden. Jag tänkte mig att vi skulle köra lite cirkelträning där vi kör X-antal övningar i 30-60 sekunder per station och X-antal var. Vi börjar klockan 18.30 och det kommer bli ett...

Av Jörgen - 20 februari 2015 21:19


Sen ett par veckor tillbaka har jag börjat öva på min rörlighet igen. Har bland annat yogat och förra vecka bestämde jag att det vore kul att kunna göra split. Så sagt o gjort nu är jag på väg mot en van damme-split?. Det var Tim Ferris pod med Pavel...

Av Jörgen - 18 februari 2015 16:17

Ikväll 20150218 ska vi har lite träning för ryttare. Vi ska bland annat titta på ett antal olika sitsar och hur man bör tänka för att få ordning på dessa.   Som avslutning har jag fått på mig att plocka ihop en lite cirkelträning som ryttare kan ...

Ovido - Quiz & Flashcards