Direktlänk till inlägg 19 januari 2011

Problem med höft och höftböjarmuskeln

Av Jörgen - 19 januari 2011 14:37

Igår testade jag det nya crosstraining programmet på Hossmos A-lag och grabbarna har nog lite träningvärk idag och har dem inte fått det lär det väl dyka upp framåt kvällen. "Lotta det funkade kalas även om jag inte hade all utrustning ännu." Efter passet var det en av killarna som frågade om vad man ska göra om man känner av höftböjaren. Då jag inte var helt hundra på vilka övningar som är bäst. Så hem och läsa på lite för att hitta lite nyttiga övningar.


Så här grabbar har ni 7 bra övningar för just löpar musklerna ;-) Vill man ha mera info kan man köpa Malin Ewerlöfs löparbok.


För att behålla rörligheten i löpsteget är det viktigt att stretcha musklerna som böjer höften och som arbetar varje gång du drar fram benet i ett löpsteg.
Ställ dig som på bilden. Tryck fram höften, det ska dra i höftböjarmuskeln, på framsidan av höften och i ljumsken. Skifta ben. Viktigt att inte svanka, då kommer man inte åt rätt muskel.

 


Här har ni en länk till en pdf på övningarna . http://www.stadsmaran.nu/2009/info/stretching_runner.pdf


Eller så går ni till följande hemsida Marathon.se


http://www.marathon.se/news/article.cfm?NewsId=8233

//Jögge

 
 
Lina

Lina

19 januari 2011 14:51

Har du något bra tips på hur man kan träna magen om man inte kan använda benen? (Sitter nämligen i rullstol, men kan ta mig ner på golvet och är väldigt rörlig i övrigt..)

http://www.lvdp.blogg.se

Jörgen

19 januari 2011 16:53

Hej Lina check this out. Hitta en site som kan vara intressant för dig.

http://mayallbehappy.org/wheelchair-yoga/

 
Lina

Lina

19 januari 2011 18:26

SV: Tack så mycket för länken! Ja där va massa grejer jag kan göra och har alltid velat testa den träningsformen :)

http://www.lvdp.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jörgen - 24 augusti 2022 15:17

Race-report Ironman 2022 "Pain Game".       Mmmm vart ska man börja igentligen? Tja varför kör man igentligen ironman när man som jag hatar att springa och svettas bara man tittar på idrott. Jo för att publiken är så sjukt grymma i kalmar oc...

Av Jörgen - 22 oktober 2015 14:14


Idag har jag fått på mig att hålla 4 pass på Wellnesstudio i Färjestaden.   60 min högintensivt pass med styrka och flås. 2 st 30 minuters tabata pass det ena med inriktning på hjärta/cardio och 1 med inriktning på styrka. sen avslutar vi me...

Av Jörgen - 13 augusti 2015 16:28


Idag är det dags att köra lite utomhusträning nere vi skansen i färjestaden. Jag tänkte mig att vi skulle köra lite cirkelträning där vi kör X-antal övningar i 30-60 sekunder per station och X-antal var. Vi börjar klockan 18.30 och det kommer bli ett...

Av Jörgen - 20 februari 2015 21:19


Sen ett par veckor tillbaka har jag börjat öva på min rörlighet igen. Har bland annat yogat och förra vecka bestämde jag att det vore kul att kunna göra split. Så sagt o gjort nu är jag på väg mot en van damme-split?. Det var Tim Ferris pod med Pavel...

Av Jörgen - 18 februari 2015 16:17

Ikväll 20150218 ska vi har lite träning för ryttare. Vi ska bland annat titta på ett antal olika sitsar och hur man bör tänka för att få ordning på dessa.   Som avslutning har jag fått på mig att plocka ihop en lite cirkelträning som ryttare kan ...

Ovido - Quiz & Flashcards