Alla inlägg den 12 januari 2011

Av Jörgen - 12 januari 2011 16:10

Det här med mat är ju ett svårt kapitel? Ska man äta kolhydrater alls och hur mycket ska man igentligen äta? Alla som känner mig vet ju att jag kan äta en hel del och framförallt ofta   Är ju hungrig dygnet runt. Vi hade en rätt het debatt om detta en dag på jobbet och där inte alla var helt överens om vad och när man ska äta saker och ting. Jag lever väl lite efter att ät vad du vill men se till att träna ordentligt så funkar det ändå. Jag älskar ju bröd i alla de former men då både matbröd har blivit dyrt innehåller lite mycket socker och tomma kolhydrater tänkte jag ge mig på att prova LCHF for dummies. Bara för att se om jag kan bli av med allt mitt sötsug plus för att se om jag kan slippa vara hungrig hela dagarna. Då jag läste lite om Jonas Colting så hittade jag följande sida som jag tyckte intressant och som framförallt innehöll en hel del matnyttigt.


http://www.kostdoktorn.se/lagkolhydratkost-lchf


Sen vad som är rätt eller fel får vi väl se. Men från och med imorgon så är det ägg och bacon frukost samt minsta ned på allt mitt bröd ätanden. Så ska vi se om det gör nåt på träningen och framförallt om vi kan bli av med tvättmaskinen och hitta tvättbrädan igen.


Om man nu inte kan var utan bröd så kan man prova följande recept. Vilket jag tänkte göra framåt kväll/natten.


I stället för bröd

Har du svårt att leva utan bröd? Oopsies är ett bra alternativ. Det blir ett tekakeliknande »bröd« utan kolhydrater, som kan ätas på många sätt.

Oopsies
Receptet ger 6–8 stycken beroende på hur stora man gör dem.

3 ägg
100 g philadelphiaost
en nypa salt
½ msk fiberhusk (kan uteslutas)
½ tsk bakpulver (kan uteslutas)

  • Dela äggen så du får gulor i en bunke och vitorna i en annan. Vispa vitorna till ett hårt skum tillsammans med saltet. Du ska kunna vända bunken upp och ner utan att det lossnar. Vispa sedan gulorna och osten till en jämn smet och tillsätt fiberhusk och bakpulver om du vill, detta gör oopsien mer brödliknande. Vänd sedan ner vitorna i äggulesmeten försiktigt för att bevara luften i vitorna. Klicka ut 6 stora eller 8 mindre oopsies på bakplåtspapper och grädda i mitten av ugnen i 150 grader i cirka 25 minuter tills de har fått fin färg.
  • De kan ätas som smörgås eller användas som korv- eller hamburgerbröd. Variera dem gärna med att strö över lite olika sorters frö innan gräddning, t.ex vallmo-, sesam- eller solrosfrön.
  • Du kan även göra en enda stor oopsie som du sedan använder som rulltårtsbotten. Lägg bara på ett rejält lager med grädde och valfri bärsort.

//Så nu iväg till affären och handla.




Ovido - Quiz & Flashcards