Alla inlägg den 6 januari 2011

Av Jörgen - 6 januari 2011 09:08

Så här på det nya året gäller det ju att stå väl rustad för allt som kan hända. Som 2008 då vi var utan ström i 3 dagar och hela famliljen sov i köket och hade bara järnspisen som värmekälla. Då nyttjade vi bara spisen som värmekälla men inte till matlagning. Så igår kväll då pia redan hade börjat elda i spisen så tänkte jag att jag skulle prova att laga mat med hjälp av egen ved och vedspis. Under veckan har jag varit och ätit en otroligt god pasta hos min stora lille bror på växercafe. Tagliatelle spenatsås lax. Så det får det bli tänkte så på med en kastrull med vatten och en med spenat.


  


Nu hade jag inget riktigt recept så jag googlade lite och plockade sedan ihop mitt eget recept då jag inte hade alla ingredienser hemma.


200-300 gram lax som du skär i små bitar och sedan steker väldigt lätt i pannan utan fet. "Teflonpanna"


Koka lagom med pasta i mitt fall fullkornspasta. Men det går bra med det mesta.


Spenatsåsen.


150 gr. frusen spenat.

1-2 msk vetemjöl.

2-3 msk smör/margarin.

0,5 tsk salt

1 tsk strösocker "mitt var slut så det blev pärlsocker" ;-)

1,5 dl mjölk/grädde

Peppar efter egen smak.


Gör så här

  1. Jag använder fryst färdig hackad spenat. Tina spenaten långsamt.
  2. Värm spenaten på låg värme tillsammans med en klick smör.
  3. Tillsätt vetemjöl och rör om. Krydda med salt, socker och vitpeppar och lite svartpeppar.
  4. Tillsätt grädden (går lika bra med mjölk fast blir inte lika god)låt sjuda några minuter under omrörelse. Jag hade bara mjölk då grädden gick åt till glassbomben i helgen som var.

Lägg upp pastan på tallriken på med spenatsåsen och sedan fisken på toppen.

Ett par citronskivor vid sidan om. Sen är det bara att njuta.


Här är ett recept som påminner om det jag gjorde. Som även innehåller energifördelning och hur mycket kolhydrater och protein .....


Ingredienser

300 gram 
2,5 dl 
2 dl 
 
300 gram 

Tillagning

1. Skär laxen i bitar och stek lätt utan fett på medelvärme i teflonpanna. Värm ostsåsen tillsammans med fryst spenat.

2. Tillsätt laxen då allt blivit varmt och servera med pasta och lite nymalen svartpeppar.

Näringsvärde per portion:
Energi: 490 kcal
Kolhydrater: 59 g
Protein: 28 g
Fett: 15 g

Energifördelning:
Kolhydrater: 59 E%
Protein: 28 E%
Fett: 15 E%


//Jögge.


Nä nu är det dags att gå ut pulsa i snön igen och starta upp traktorn för nu är snöovädret på väg in så det blir nog några timmar i traktorn under dagen.

  


Ovido - Quiz & Flashcards