Senaste inläggen

Av Jörgen - 22 oktober 2015 14:14

Idag har jag fått på mig att hålla 4 pass på Wellnesstudio i Färjestaden.


60 min högintensivt pass med styrka och flås.

2 st 30 minuters tabata pass det ena med inriktning på hjärta/cardio och 1 med inriktning på styrka.

sen avslutar vi med bålstabilitet/core.


Så jag tänkte damma av lite övningar som min vän Jonas Kocken Andersson visade mig för ett bra tag sedan.


 

Du hittar många av övningarna här.



https://www.youtube.com/playlist?list=PL-q44za-xxwyHP0Egl8QpGQ1IvzPHT8ew



Så varmt välkomna om du känner att du har 2,5 timme över. //Jörgen

ANNONS
Av Jörgen - 13 augusti 2015 16:28

Idag är det dags att köra lite utomhusträning nere vi skansen i färjestaden. Jag tänkte mig att vi skulle köra lite cirkelträning där vi kör X-antal övningar i 30-60 sekunder per station och X-antal var. Vi börjar klockan 18.30 och det kommer bli ett likande pass som detta.


http://www.styrkeprogrammet.se/pass/4a413562acb09738bb29d211f03c3cac


 


SÅ hoppas det kommer mycket folk idag då det är varmt och gott.


//Jögge





ANNONS
Av Jörgen - 20 februari 2015 21:19

Sen ett par veckor tillbaka har jag börjat öva på min rörlighet igen. Har bland annat yogat och förra vecka bestämde jag att det vore kul att kunna göra split. Så sagt o gjort nu är jag på väg mot en van damme-split?. Det var Tim Ferris pod med Pavel Tsatsouline som fick mig att försöka.

Sök på pavel tsatsouline o relax into stretch.

Use strength find space och spread the load.

Här hittar du tims podcast

http://fourhourworkweek.com/2015/01/15/pavel-tsatsouline/

Av Jörgen - 18 februari 2015 16:17

Ikväll 20150218 ska vi har lite träning för ryttare. Vi ska bland annat titta på ett antal olika sitsar och hur man bör tänka för att få ordning på dessa.


Som avslutning har jag fått på mig att plocka ihop en lite cirkelträning som ryttare kan köra för att stärka sin kropp.


Så här är första utkastet. Kommer komplettera med bilder senare i veckan.


10 min Cirkel med 15-30 sekunder för att byta övning.
2-3 VARV.


1. Djupa knäböj. Gärna med händerna över sträckta över huvudet.

2. Armhävningar med rotation. Gör en djup armhävning och sedan vrider du upp höger eller vänster arm mot taket då du kommit upp i toppläge.

3. Jumpingjacks.

4. Pulserande superman. Du står på alla fyra och sedan sträcker du ut höger arm och vänsterben rätt ut. Sen drar du in armbågen och knät under

kroppen under magen och försöker nå armbåge mot knä. Sen gör du likadant på andra sidan.

5. Tricepspress mot stol eller bänk.

6. Statisk planka där du ska spänna alla muskler i kroppen i 10 sekunder sedan vilar du 10 sekunder sen gör du om det ingen.

7. Rygg resningar. Ligg på magen och håll benen i luften och pressa låren mot varandra. Lyft sedan bröstet mot taket upp och ned samtidigt som

du håller armarna rakt fram.

8. Stenen. Ligg på rygg med knäna mot taket så att lår och underben blir 90 graders vinkel. Tänk att du har ett bowlingklot mellan dina händer

som du ska krossa. Genom att pressa händerna mot varandra samt ha armbågarna så taight mot kroppen som möjligt. Håll denna position så länge du

kan och lyft samtidigt bröstryggen och bäckenet mot taket utan att tappa dem 90 graderna.

9. Mountainclimbers eller Sprintstarts.

10. Utfallssteg bakåt


 

Av Jörgen - 19 januari 2015 15:00

I helgen har jag varit på yoga för duktiga Sandra Jämtfjäll. 10-16 lördag och söndag. Sök på Jämtfjällan Yoga så hittar du henne.

Har ju provat en del yoga förut och trot att jag hade hyfsad bålstabilitet och styrka. Men nja det har jag nog inte i alla fall. Blir till att öva lite till.
Kan starkt rekommendera er att prova på lite riktig yoga med Sandra på Wellnesstudio i Kalmar.

För ett bra tag sedan såg jag Jonas kocken Andersson göra en massa övningar på golvet i gymet och bad honom att visa mig övningarna. Du hittar övningarna på våran Youtube kanal.

http://www.youtube.com/playlist?list=PL-q44za-xxwyHP0Egl8QpGQ1IvzPHT8ew

 

 Här har ni ett smakprov.


Av Jörgen - 25 oktober 2014 20:00

Ikväll ställer vi om klockan till normaltid och får tillbaka en timme.

I våras då vi besiktade den gröna passaten så fick jag påpekade om att strålkastarna var lite väl slitna och matta och behövdes åtgärdas. Så jag började med att kolla om det fanns några på skroten att få tag i alternativt nya. Men då det tyvärr kostar ca 500-600 st begangnade och 1200 st nya så kändes det inte som ett alternativ.


Vad gör man då istället. Ju man googlar så klart om man inte kan fixa det på egen hand genom att slipa/polera dem.

Började med att testa att polera upp dem med tandkräm vilket funkar för små repor och lite disiga strålkastare.

Sen hittade jag den här anvisningen. http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=156677

Efter att läste den i somras så åkte jag till mekonomen och köpte 400/600/800/1200/2000 papper bara för säkerhets skull.

Men tiden räckte aldrig till i somras så nu ikväll har jag roat mig med slipa dem med blomspruta och våtslip papper och sedan avslutade jag med autosol och polermaskin samt ett lager hårdvax på det.


Här ser ni resultatet. Helt ok och klart värt en dryg timmes slipande och polerande. Bild innan och efter.

 

Blir intressant att se hur dem ser ut imorgon i dagsljus. Plus att jag ska nog testa att köpa lite compound scratch remover av nåt slag för att få till finishen ännu lite bättre.


Så nu får förhoppningsvis pia lite bättre ljus i mörkret då hon är ute o kör. 

Av Jörgen - 11 oktober 2014 22:40

Nu är det inte många timmar kvar till TIF KM i golf.

 

Vi samlas senast. 11.00 på Kalmar GK.  Kostnaden är 100 kronor som betalas in på tifs Bankgiro numret är 423-7558

 

En i varje boll kommer få en kasse med godsaker som ni kommer få med er en rejäl baguette samt en dricka och nåt gott efter mackan.

I boll 1 är det jag o boll 2 är det mobelius i boll 3 Erik och i sista bollen Joakim. Ni blir även lagledare.



Vi kommer har närmst hål samt longestdrive förutom 1 dam och en herr klass i KM.

Då vi spelade poängbogey förra året så är det slaggolf som gäller denna gången.

 

KM spelas som slaggolf dvs plus 5.  Så på ett par 3 hål får man ha max 8 slag, på ett par 4 max 9 och på ett par 5 hål 10 slag.

Slaggolf

Spelas som vanligt men max 5 slag över hålets par. En spelare får alltså spela maximalt fem slag över par på varje hål. Har spelaren inte hålat ut efter dessa slag plockas bollen upp och resultatet noteras till PAR+5 slag. På ett par 3 hål blir det maximala antalet slag alltså 8, på ett par 4 hål 9 och på ett par 5 hål 10. Vinnare är den som har lägst resultat.
Slagspel kan spelas med eller utan handicap. Spelformen innebär att man måste vara lite mer 'rädd om slagen' än i poängbogey.

 

11.20

 

Jörgen Ohlsson

Liselott Dahlin

Jonny Isaksson 
 

11.30

 

Michael Mobelius

Susanne Löfstedt

Berne Ekholm

 

11.40

 

Fia Johansson

Erik Wideqvist

Lars Norden

 

11.50

 

Joakim Andersson

Anders Emilsson

Ylva Eriksson

Av Jörgen - 10 juni 2014 11:21

Nu är sommaren här och så ta vara på den.


Nu när det börjar bli fint väder ute är det dags att börja träna ute. Det märks om inte annat på att det har blivit mycket mindre folk på gymet. Men peppar peppar. Min CT-pass på måndagar har högt deltagar antal fortfarande trots att det är varmt o gott ute.


Nu när det är så fint väder försöker vi vara ute en hel del. Så vi släpar med oss lite vikter och mattor ut till gamla vattentornet i Kalmar och kör pass på gröngräset.


Igår måndag den 9 juni var det fantastikt gott väder. Trots att det var 27-28 grader i skuggan så dökt det upp nästan 20 personer på passet.


Grymt jobbat igår mina vänner. Vi körde ett 33 minuters pass som förmodligen kändes som betydligt längre.

Första delen av passet var 9 övningar som ska utföras i 30 minuter så många varv som möjligt.


1. Hopprep 50 hopp.

2. Knäböj med stång 7-10 kg 20 st.

3. Idioten upp för backen till vatten tornet ca halva backen 4 koner.

4. Fällkniv med medicinboll 9 kg. 10 st. alternativt 20 st om du upplever att 9 kg är för lite vikt. ;-)

5. Utfallssteg med 2 st kettlebells i händerna 16 utfallssteg. Sen kör du bearcrawl tillbaka.

6. Rodd med stång på matta/platta. 30 st

7. Burpees 5 st.

8. Ryck upp för backen hela vägen upp och röra vattentornet. 1 st

9. Armhävningar 10 st. på matta.


Sen är det bara att börja om igen.


När vi väl fått upp värmen med det så avslutade vi 2 och 2 där 1 jobbade i en minut med 4 övningar som ska göras så många varv som möjligt på en minut sen kör kompisen medans du väntar din minut.


Övningarna är 1 burpee. 1 tuckjump. 6 mountainclimbers och 6 st jumping lunges.


http://www.weightwatchers.com/templates/print.aspx?PageId=1049321&PrintFlag=yes&previewDate=5/14/2011


Totalt workout time 33 min ;-)


               


På fredag kör vi igen. Så tagga tills dess.


Skaffa en gratis bloggwww.bloggplatsen.se